CURRICULUM

KURIKULUM

CAMBRIDGE PRIMARY (GRADE 1-6)

CAMBRIDGE PRIMARY (KELAS 1 – 6)

Our Cambridge Primary curriculum emphasises on building a strong foundation in core subjects such as English, Mathematics, and Science. This stage is designed to foster inquiry-based learning, critical thinking, and problem-solving skills among students.
Each year, Grade 6 students undergo Cambridge examinations as part of the May-June series. These assessments are integral to measuring a student’s academic progress and ensuring alignment with rigorous international standards.

Kurikulum Cambridge Primary menekankan pada pembentukan dasar yang kuat berfokus pada mata pelajaran inti Cambridge Bahasa Inggris, Matematika, dan Sains. Tahap ini dirancang untuk mendorong pembelajaran berbasis pertanyaan, pemikiran kritis, dan keterampilan pemecahan masalah di antara siswa.
Setiap tahun, siswa Kelas 6 menjalani Test Cambridge Checkpoint . Ini merupakan bagian integral dalam penilaian kemajuan akademis dan memastikan keselarasan dengan standar internasional yang tinggi.

Santosa-curriculum
CAMBRIDGE SECONDARY 1. 2-Year Program for Lower Secondary Curriculum (Grade 7-8) CAMBRIDGE SECONDARY 1. Program 2 Tahun untuk Kurikulum Lower Secondary (Kelas 7-8)

This stage provides students with an opportunity to deepen their knowledge and skills across a broad spectrum of subjects, encouraging interactive and collaborative learning experiences that foster independent thinking and creativity. In Grade 8, students undertake the Cambridge Lower Secondary test ,covering core subjects including English, Mathematics, and Science.

Pada tahap ini siswa berkesempatan untuk memperdalam pengetahuan dan keterampilan mereka di berbagai mata pelajaran, serta mendorong pengalaman belajar yang interaktif dan kolaboratif yang dapat membina pemikiran mandiri dan penuh kreativitas. Di Kelas 8, siswa mengikuti tes Cambridge Lower Secondary Checkpoint sebagai bagian dari seri Mei-Juni, yang mencakup mata pelajaran inti seperti Bahasa Inggris, Matematika, dan Sains.

2. 2-Year Program for IGCSE Curriculum Cambridge Upper Secondary (Grade 9-10)

2. Program 2 Tahun untuk Kurikulum

At this stage, students strive to achieve the internationally recognised Cambridge IGCSE (International General Certificate of Secondary Education) qualifications that will pave the way for future education and careers.
This phase offers a diverse range of subjects, allowing students to explore their interests and passion. Students select their subjects based on their potential and interests, with elective subjects including Chemistry or History, Biology or Geography, and Physics or Business Studies. These selections cater to individual potentials and align with global educational demands.
Examinations are held in Grade 10, encompassing a total of six Cambridge subjects: core subjects such as English, Mathematics, Global Perspectives, and Bahasa Indonesia (for Indonesian students), along with chosen specialised subjects, which can be altered based on the students’ individual potential and global demand. This flexibility ensures students can adapt their studies to meet personal goals and evolving academic requirements.

Pada tahap ini, siswa akan belajar untuk mendapatkan kualifikasi Cambridge IGCSE (International General Certificate of Secondary Education) yang diakui secara internasional, dan akan membuka jalan untuk pendidikan selanjutnya serta karir di masa depan.
Tahap ini menawarkan berbagai macam mata pelajaran, agar siswa dapat mengeksplorasi minat dan passion mereka. Siswa dapat memilih mata pelajaran mereka berdasarkan potensi dan minat pribadi mereka, dengan mata pelajaran wajib dan pilihan termasuk Kimia atau Sejarah, Biologi atau Geografi, dan Fisika atau Studi Bisnis. Pilihan ini disesuaikan dengan potensi individu dan sejalan dengan tuntutan pendidikan global.
Ujian dilaksanakan di Kelas 10 dan mencakup total enam mata pelajaran Cambridge: mata pelajaran inti seperti Bahasa Inggris, Matematika, Perspektif Global, dan Bahasa Indonesia (untuk siswa Indonesia), serta mata pelajaran pilihan yang dapat diadaptasi berdasarkan potensi siswa dan tuntutan global. Fleksibilitas ini memastikan siswa dapat menyesuaikan studi mereka untuk mencapai tujuan pribadi mereka dan kebutuhan akademis yang terus berkembang.

3. 2-Year Program for A Level Curriculum Cambridge Advanced (Grade 11-12)

3. Program 2 Tahun untuk Kurikulum A Level

In the final stage of our curriculum, students have the opportunity to pursue the Cambridge International A Level qualifications, which is globally recognised and highly valued by universities and employers, providing students with a pathway to higher education and promising career opportunities. The A Level program is structured into two stages: AS Level and A Level. Grade 11 students undertake the AS Level examinations, while Grade 12 students progress to the A Level examinations. Students are required to choose a minimum of three subjects for the AS Level examinations in Grade 11, which they will continue with in Grade 12 for A Level examinations. Subjects can be selected from core areas such as English, Mathematics, and Global Perspectives, or specialised subjects like Biology or Geography, Chemistry or History, Physics or Business Studies; which can be altered based on the students’ individual potential and global demand. This flexibility allows students to tailor their studies based on their interests and university entry requirements, ensuring they receive a well-rounded and personalised education.

Pada tahap akhir kurikulum ini, siswa berkesempatan untuk memenuhi kualifikasi Cambridge International A Level; yang diakui secara global dan sangat dihargai oleh universitas serta perusahaan ternama, membuka jalan bagi siswa untuk menuju pendidikan tinggi dan peluang karir yang menjanjikan. Program A Level terdiri dari dua tahap: AS Level dan A Level. Siswa Kelas 11 mengikuti ujian AS Level, sementara siswa Kelas 12 melanjutkan ke ujian A Level. Siswa diharuskan memilih minimal tiga mata pelajaran untuk ujian AS Level di Kelas 11, yang akan mereka lanjutkan di Kelas 12 untuk ujian A Level. Mata pelajaran dapat dipilih dari area inti seperti Bahasa Inggris, Matematika, dan Perspektif Global, atau mata pelajaran pilihan seperti Biologi atau Geografi, Kimia atau Sejarah, serta Fisika atau Studi Bisnis. Pilihan ini dapat disesuaikan berdasarkan potensi siswa dan tuntutan global. Fleksibilitas ini memungkinkan siswa untuk menyesuaikan studi mereka sesuai dengan minat dan persyaratan masuk universitas, memastikan mereka menerima pendidikan yang seimbang dan sesuai untuk pribadi tiap siswa.


SELF DEVELOPMENT PROGRAMS

PROGRAM PENGEMBANGAN DIRI

At Santosa Intercultural School, we prioritise holistic student development through a range of comprehensive self-development programs designed to nurture personal growth, leadership skills, and global citizenship.

Di Santosa Intercultural School, kami memprioritaskan pengembangan siswa secara holistik melalui berbagai program pengembangan diri yang komprehensif, dirancang untuk membina pertumbuhan pribadi, keterampilan kepemimpinan, dan kewarganegaraan global.


Character Studies

Studi Karakter

Engaging in character studies at Santosa Intercultural School provides students with invaluable opportunities to cultivate essential personal qualities such as empathy, integrity, and resilience. These programs are designed to broaden students’ perspectives while encouraging empathy and respect for others. Through character studies, students learn to navigate ethical challenges and sharpen their critical thinking skills, necessary for both personal and academic success. These initiatives also promote self-awareness and emotional intelligence, empowering students to forge meaningful relationships and contribute positively to their communities.

Mengikuti pendidikan karakter di Santosa Intercultural School ,memberikan siswa kesempatan berharga untuk mengembangkan kualitas pribadi yang esensial seperti empati, integritas, dan ketangguhan. Program-program ini dirancang untuk memperluas perspektif siswa serta mendorong empati dan rasa hormat terhadap orang lain. Siswa dapat belajar untuk menghadapi tantangan etis dan mengasah keterampilan berpikir kritis, yang diperlukan untuk kesuksesan pribadi dan akademis mereka. Inisiasi ini juga menjunjung kesadaran diri dan kecerdasan emosional, memberdayakan siswa untuk menjalin hubungan yang bermakna dan berkontribusi secara positif kepada komunitas mereka.

Electives Program

Program Elektif

We enhance student development through our elective programs, which complement their academic studies and cater to individual interests. These programs, integrated into our regular timetable based on our curriculum, offer a variety of options across three main categories: sports, dance, and arts & crafts. Each year, our programs evolve based on teachers’ expertise and alignment with student needs, ensuring a dynamic experience for every student.

Kami meningkatkan pengembangan siswa melalui program elektif, yang melengkapi studi akademis mereka dan memenuhi minat individu. Program-program ini, terintegrasi dalam jadwal reguler kami berdasarkan kurikulum, menawarkan berbagai opsi di tiga kategori utama: olahraga, tari, dan seni & kerajinan. Setiap tahun, program-program kami berkembang berdasarkan keahlian guru dan keselarasan dengan kebutuhan siswa, memastikan pengalaman belajar yang dinamis.

After-school Activities

Kegiatan Setelah Sekolah

Our after-school activities cater to both academic and non-academic pursuits, providing valuable support and opportunities for all students. Academic sessions are led by our dedicated teachers, with a focus on exam preparation, competition readiness, and enrichment programs to enhance learning outcomes. For non-academic activities, we partner with third-party experts who offer diverse programs from music, sports, martial arts, dance, robotics, to coding and beyond. These programs are tailored to meet students’ individual interests and developmental needs, fostering skills and talents beyond the regular curriculum. Each academic year, we strive to expand our offerings through new partnerships, ensuring a variety of enriching experiences that contribute to student’s holistic growth and success. Our after-school programs are designed to complement classroom learning while encouraging exploration and achievement in diverse fields.

Kegiatan setelah jam sekolah kami mencakup kegiatan akademik dan non- akademik, yang memberikan dukungan dan peluang berharga bagi semua siswa. Sesi akademik dipimpin oleh guru-guru kami yang berdedikasi, dengan fokus pada persiapan ujian, kesiapan untuk kompetisi, dan program pengayaan untuk meningkatkan hasil pembelajaran. Untuk kegiatan non-akademis, kami bekerja sama dengan ahli pihak ketiga yang menawarkan berbagai program mulai dari musik, olahraga, bela diri, tari, robotika, hingga coding dan lainnya. Program-program ini disesuaikan untuk memenuhi minat dan kebutuhan perkembangan siswa, serta membina keterampilan dan bakat di luar kurikulum reguler. Setiap tahun akademik, kami berusaha untuk memperluas kegiatan kami melalui kemitraan baru, memastikan berbagai pengalaman yang memperkaya yang berkontribusi pada pertumbuhan dan kesuksesan holistik siswa. Program setelah jam sekolah kami dirancang untuk melengkapi pembelajaran di kelas seiring mendorong eksplorasi dan pencapaian di berbagai bidang lainnya.

Events Participation

Partisipasi Acara

We believe participating in events plays a crucial role in students’ educational journey and overall development. Throughout the academic year, our students engage in a variety of events such as Independence Day celebrations, Book Week, Art & Music Exhibitions, and various competitions. These events provide valuable opportunities for students to cultivate essential skills such as leadership, communication, teamwork, and time management. Participating in these activities allows students to apply their classroom knowledge in real-world settings, fostering critical thinking, creativity, and practical problem-solving abilities. They gain hands-on experience that builds confidence and resilience, preparing them effectively for future challenges. Events at Santosa Intercultural School also promote a sense of community and belonging among students. Engaging in community service activities, for instance, instils in students a sense of civic responsibility and the importance of giving back to society. We encourage all students to actively participate in these enriching experiences,as they not only provide a break from the regular academic routine but also create lasting memories and a sense of accomplishment. The holistic development fostered through event participation ensures that our students are well-prepared not just for academic success but for life beyond the classroom.

Kami percaya bahwa partisipasi dalam kegiatan memainkan peran penting dalam perjalanan pendidikan dan perkembangan keseluruhan siswa. Sepanjang tahun akademik, siswa kami terlibat dalam berbagai acara seperti perayaan Hari Kemerdekaan, Pekan Buku, Pameran Seni & Musik, dan berbagai macam kompetisi. Acara-acara ini memberikan peluang berharga bagi siswa untuk mengembangkan keterampilan esensial seperti kepemimpinan, komunikasi, kerja sama tim, dan manajemen waktu. Berpartisipasi dalam kegiatan-kegiatan ini memungkinkan siswa untuk menerapkan pengetahuan kelas mereka dalam situasi dunia nyata, mengembangkan pemikiran kritis, kreativitas, dan kemampuan pemecahan masalah dengan praktis. Mereka mendapatkan pengalaman langsung yang membangun kepercayaan diri dan ketangguhan, mempersiapkan mereka secara efektif untuk tantangan di masa depan. Berbagai acara di Santosa Intercultural School juga mempromosikan rasa kebersamaan dan keterikatan di antara siswa. Terlibat dalam kegiatan pelayanan masyarakat, misalnya, menanamkan pada siswa rasa tanggung jawab dan pentingnya memberikan kontribusi kembali kepada masyarakat. Kami mendorong semua siswa untuk secara aktif berpartisipasi dalam pengalaman yang memperkaya ini, karena tidak hanya memberikan jeda dari rutinitas akademik biasa tetapi juga menciptakan kenangan yang abadi dan rasa pencapaian. Pengembangan holistik yang dibina melalui partisipasi acara memastikan bahwa siswa kami siap tidak hanya untuk kesuksesan akademik tetapi juga untuk kehidupan di luar kelas.

Leadership Programs

Program Kepemimpinan

We believe that equipping students with strong leadership skills will prepare them to confidently navigate future challenges and real-world scenarios. Our leadership programs are designed to empower students by providing structured opportunities to enhance their communication, decision-making, and motivational skills. Led by our experienced teachers, these initiatives ensure that students not only learn theoretical concepts but also apply them in practical settings, contributing to their personal growth.

Membekali siswa dengan keterampilan kepemimpinan yang kuat akan mempersiapkan mereka untuk menghadapi tantangan masa depan dan situasi dunia nyata dengan percaya diri. Program kepemimpinan kami dirancang untuk memberdayakan siswa dengan memberikan peluang terstruktur untuk meningkatkan keterampilan komunikasi, pengambilan keputusan, dan motivasi mereka. Dipimpin oleh guru-guru kami yang berpengalaman, inisiatif-inisiatif ini memastikan bahwa siswa tidak hanya mempelajari konsep-konsep teoritis tetapi juga menerapkannya dalam situasi praktis, yang berkontribusi pada pertumbuhan pribadi mereka.

Counselling

Konseling

Our professional counselling sessions play a crucial role in supporting students throughout their academic journey. Designed to help students develop effective coping strategies and enhance their emotional well-being, these sessions offer a supportive environment where students can address personal challenges and receive guidance based on their needs.

Sesi konseling profesional kami memainkan peran penting dalam mendukung siswa sepanjang perjalanan akademis mereka. Dirancang untuk membantu siswa mengembangkan strategi penanggulangan yang efektif dan meningkatkan kesejahteraan emosional mereka, sesi-sesi ini menawarkan lingkungan yang mendukung di mana siswa dapat mengatasi tantangan pribadi dan menerima bimbingan yang disesuaikan dengan kebutuhan mereka.

SANTOSA INTERCULTURAL SCHOOL

Jl. Tukad Badung No.88, Renon, Denpasar Selatan, Kota Denpasar, Bali 80226. (0361) 8956141